06.04.10

Crisiscommunicatie: vooral mens blijven!

Afgelopen week nam ik deel aan een crisistraining van een grote beursgenoteerde onderneming. In het scenario van de ramp stortte een grote tank met zoutzuur in. Gevolg: een dode, enkele gewonden en milieuschade. Tijdens de training mocht ik de rol spelen van de pers. Als journalist van diverse nationale en internationale media probeerde ik gaten te schieten in het communicatiebeleid van de onderneming. Normaal gesproken is dat niet zo moeilijk want bij elk bedrijf is altijd wel iemand te vinden die loslippig is. Zo is het altijd leuk om dingen te weten te komen over bijna ongevallen uit het verleden, matig onderhoud, bezuinigingsmaatregelen of ontevreden personeel. Dergelijk nieuws doet de reputatie van een bedrijf geen goed.

Blunders
Tijdens crisistrainingen zie ik met regelmaat bedrijven blunders maken op communicatiegebied die de reputatie meer schade aanbrengen dan het incident waar het eigenlijk om ging.

Zeer sterke punten
Dat communicatie belangrijk is, hadden ze bij deze grote onderneming goed door. Maar liefst drie communicatieprofessionals zaten in crisisteam als hoeders van de bedrijfsreputatie. Ze bleken allen zeer bedreven in hun vak. Hoewel ik vaak in crisistrainingen veel missers zie, hadden deze professionals een aantal zeer sterke punten: zorg tonen voor medewerkers en het milieu, niet ingaan op speculaties en alleen informatie verschaffen als deze honderd procent gecontroleerd was. Perfect geregeld.

Hersenen gebruiken
Het lijkt allemaal zo simpel, maar vaak gaat het op veel fronten fout. Crisiscommunicatie is geen wetenschap, maar gewoon je hoofd koel houden, menselijk blijven en je hersenen gebruiken. Ga vooral geen geforceerde rol spelen en draai nergens omheen. De beste manier om je voor te bereiden op een crisis, is zelf een crisis ondergaan. Wie daar liever niet op wacht, doet er goed aan om toch maar eens een crisistraining te volgen.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer