06.03.10

Wat U Niet Las Over Crisis-PR In Het Financieele Dagblad

Zorg voor een goede voorbereiding zodat je snel kan handelen àls het dan ‘s crisis is. Dat was de kern van een bijdrage van Bijl PR aan de rubriek Goede Raad in het FD van zaterdag 6 maart 2010, met als thema omgaan met slecht nieuws. Voor interessante waargebeurde verhalen en cases was in het FD-artikel geen plek. Terwijl die zo scherp aangeven waaròm voorbereiden zo belangrijk is. Hieronder leest u er twee.

Een van die leerzame casussen die het FD net niet haalde is de volgende. Bij Schiphol crasht een toestel van Turkish Airlines. Van de ramp verschijnen – heel erg 21e eeuw – na  een paar  minuten al filmpjes op nieuwssites die door duizenden worden bekeken. Gemaakt met de telefoon. Sommige zelfs ìn het vliegtuig tijdens de crash. Daarop is zichtbaar dat er dodelijke slachtoffers zijn. Op Twitter is dat allang een feit. De discussie gaat alleen nog over het aantal slachtoffers. Talloze berichten zijn er van mensen die er gewoon bijstonden en ontdaan tweets sturen over wat ze zagen (in termen als ‘levenloze lichamen’).  Zie ‘ Twitter en de druk op crises’

Nu komt het leermoment: de Turkse autoriteiten zijn niet voorbereid op deze instant communicatie en sturen ijskoud een statement uit waarin wordt ontkend dat er doden zijn gevallen. Met hun geloofwaardigheid is het meteen gedaan. Een enorme geruchtenmachine kwam op gang. De filmpjes worden nòg veel vaker bekeken, en op televisiezenders vertoond. Verontwaardigde twitteraars  branden álle instanties af. Daardoor lijkt de situatie steeds minder beheersbaar te worden en iedereen steeds emotioneler. Zo moet het niet.

Hoe moet het dan wel? Hou het hoofd koel. Informeer medewerkers, aandeelhouders en klanten. Ga daarna meteen naar de media en zeg in elk geval ìets. Zeg dan maar eerlijk dat je het nog nièt zeker weet, of dat je berichten hebt gehoord die niet bevestigd zijn.  Laat je helpen, bijvoorbeeld door een extern adviseur. En wees dus vooral goed voorbereid en goed geïnformeerd, anders is het meteen afgelopen met je geloofwaardigheid.

Een voorbeeld hoe het ook kan. Ik kan me herinneren hoe een van ’s lands grote e-commercebedrijven, toen nog een jonge organisatie, in een interview beweerde dat de site niet gehackt kon worden. Ik was als adviseur niet blij met zo’n statement, want hackers komen dan in bosjes kijken of je gelijk hebt. De afspraak was dat we het hoofd zouden buigen en aan de media zouden toegeven dat we ernaast zaten als het misging. En natuurlijk werd de site platgelegd, en de directie had de moed om daar zelf het woord over te voeren en dat eerlijk toe te geven. Dat werd als erg professioneel ervaren door journalisten die belden nadat ze getipt waren. Daarmee was de spanning eraf, en de relaties met de media bleven intact.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer