08.03.10

“Follow me” – gemeenten op Twitter

Dankzij het internet hebben we talloze mogelijkheden tot onze beschikking om informatie te zoeken en kennis uit te wisselen. Via sociale netwerken als Hyves, Twitter en LinkedIn verzamelen we online contacten om ons heen en voeren we online gesprekken. Ook overheidsinstellingen proberen zich aan te passen aan de snelle ontwikkelingen op het web.

Gemeenten op Twitter
Neem Twitter. Hoe gebruiken gemeenten dit instrument nu? We nemen een kijkje in het Twitter-verkeer van de vier grote gemeenten in Nederland.

Wat valt op? Gemeenten laten zich wel volgen, maar volgen niet of nauwelijks terug. Dat is een gemiste kans, want hierdoor halen gemeenten onvoldoende uit hun Twitteraccount.
Rotterdam meldt wel dat er via het Twitteraccount geen reply’s worden gestuurd. Utrecht geeft aan dat zij het account gebruikt voor het verzenden van persberichten.

Kracht van sociale netwerken
De kracht van sociale netwerken zoals Twitter is namelijk dat communicatie twee kanten op werkt. Je kunt er ook iets halen. Twitter leent zich prima om belangrijke mededelingen te doen of nieuws te melden. Maar….je kunt er ook vragen stellen, hulp vragen en luisteren wat er onder inwoners leeft. Daarnaast zullen burgers het Twitteraccount ook steeds vaker gaan gebruiken om in contact te komen met de gemeente.

Informatiebron
Al deze berichten blijven nu buiten bereiken van de gemeenten, simpelweg omdat zij niet luisteren naar hun volgers. Het Twitteraccount wordt uitsluitend gebruikt om te zenden.
Dus, gemeenten haal meer uit jullie Twitteraccount en zie het vooral als informatiebron die ambtenaren kan helpen in hun werk!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer