07.03.10

De ongelijke strijd van Agnes

Ik moet het toegeven, toen ik vorige week keek naar het verkiezingsslotdebat, kreeg ik ook kromme tenen van het optreden van Agnes. Van haar kant was het een overdreven strijdlustig gevecht op een moment dat het niet nodig was.  Ik keek naar een kansloze strijd van een vrouw die door haar opponenten regelmatig niet al te subtiel in de hoek werd gezegd. Een beetje gênant allemaal en ik vroeg mij af of Agnes voorafgaand aan het debat nog kort zou hebben overlegd met haar adviseurs over de toon die zij zou aanslaan. Of stond zij er alleen voor?

Het is wel duidelijk dat Agnes de strijd op het gebied van communicatie heeft verloren. Zij werd en wordt door haar collega partijgenoten alom geprezen om haar inzet en kennis van zaken. Maar blijkbaar slaagde ze er niet in dit goed over te brengen. Haar felle toon wekte aversie op. ‘Agnes is nou eenmaal zo’, beweerden haar partijgenoten. Is er dan niemand die haar ooit heeft verteld dat het soms beter is om dingen op een andere manier te zeggen? Is zij hierop gecoacht of getraind? Zo ja, hoe dan wel? De basis van elke mediatraining is wat mij betreft dat iedereen vooral zichzelf moet blijven, maar wat als dat ten koste gaat van het resultaat? Dan moet een trainer of adviseur ook het lef hebben om aan te geven dat het anders moet. En soms moet dan iemand anders naar voren worden geschoven.

Twee jaar lang vocht Agnes keihard om maar enigszins te kunnen tippen aan de beeldvorming rondom haar voorganger, de heilige Jan. Qua inhoud was zij ongetwijfeld zijn gelijke, maar ja, zeker in de politiek, gaat het ook om op de manier waarop je het verpakt.  Wat dat betreft heeft haar opvolger Emile Roemer een eerste positieve slag geslagen. Op de vraag hoe hij denkt beter dan Agnes Kant uit de schaduw van Jan Marijnissen te treden, antwoordde hij: „Ik ben breder, ik ben groter, ik ben forser”.  Kijk,  da’s een aardig begin Emile.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer