05.02.10

Komt u in aanraking met een buitenlander?

Maar liefst drie publicaties over spionage van de MIVD en de AIVD hebben vandaag, 5 februari 2010, het levenslicht gezien. Even dacht ik dat het brochures uit de goede oude tijd waren, toen het Rode Gevaar nog bestond. Of de tijd dat we een spion achter iedere boom zagen (of misschien wel in de boom). Maar niets van dit alles. Drie brochures om u nu te waarschuwen voor de nieuwste spionage technieken.

Ik citeer uit “Spionage in Nederland”:
Veel Chinese studenten of wetenschappers studeren of werken tijdelijk in westerse landen. Veel van hen doen mee aan het officiële Chinese overheidsprogramma voor kennisintensivering. Maar dat is soms slechts een dekmantel om informatie te achterhalen en door te sturen”.

Ik citeer uit ”Spionage bij reizen naar het buitenland”:
Twee Nederlandse overheidsfunctionarissen zijn bevriend en gaan samen op vakantie. Op een terras spreken twee charmante vrouwen hen aan. Ze hebben een aangenaam gesprek over allerlei zaken. Ook over het werk….Als de vrienden ’s avonds naar huis lopen, zegt een van hen vertwijfeld: “Hebben zij ons gevraagd welk werk we deden of hebben we dat zelf verteld?” Op dat moment realiseren ze zich dat de vrouwen van tevoren moeten hebben geweten welke functies zij bekleden en dat de dames doelbewust aanstuurden op bepaalde onderwerpen.

Ik citeer uit “Digitale spionage”:
Een hoge rijksambtenaar gaat beneden in zijn hotel een hapje eten en besluit zijn blackberry even te laten liggen in zijn hotelkamer. Een week later worden computers van het ministerie gehackt. De kans is groot dat onbekenden zijn hotelkamer zijn binnen gegaan en gegevens van zijn blackberry hebben gehaald.

Moeten we dit nu echt serieus nemen? Spionage is van alle tijden schrijven AIVD en MIVD. Maar of dit nu anno 2010 de manier is om over spionage te schrijven?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer