06.01.10

Taalgymnastiek

Ooit, in een ver verleden schreef columnist Jan Kuitenbrouwer het boekje ‘Turbotaal’ (1987). Het stond bol van destijds ‘hip’ taalgebruik. Erg leuk. Het woord ‘turbo’ zelf was destijds al bijzonder.  Woorden als ‘yuppie’ en ‘socio-babble’ werden op komische wijze toegelicht. Het werd omschreven als de taal van jongeren.  In de loop der jaren schreef Kuitenbrouwer meer lezenswaardige stukken over de ontwikkeling van taal. Ik vrees dat een hedendaagse versie van ‘Turbotaal’ vrijwel niet te maken is.  Chatsites, Twitter, blogs, sms en vele andere nieuwe manieren van communiceren maken dat ons taalgebruik sneller dan ooit verandert.  En dat geldt al lang niet meer alleen voor jongeren.

Tot zover niets nieuws onder de zon. Taal verandert nou eenmaal. Net als het medialandschap. Kranten en televisie maken meer en meer plaats voor tientallen andere communicatieplatforms.  Dat weten de meeste bedrijven, overheden en instellingen inmiddels wel. Dus als je een doelgroep wilt bereiken, moet je op zoek naar het juiste platform. Maar dat niet alleen. Je zult ook je taal moeten aanpassen. Elk platform heeft immers zijn eigen taal.  In de krant wordt gewoon anders gesproken dan op Twitter of Facebook.

Lange zinnen, korte woordjes, afkortingen, formeel  taalgebruik, beeldspraak  of directe taal; het is er niet makkelijker op geworden.  Wie z’n doelgroep wil bereiken,  moet niet alleen verschillende platforms gebruiken, maar soms ook meerdere  talen hanteren voor dezelfde boodschap. Hier ligt een flinke uitdaging voor de schrijvende communicatieprofessionals.   Het vergt leniger en creatiever taalgebruik van de boodschappers, zonder overigens Het Groene Boekje volledig opzij te leggen.  Leuk toch? Of, vrij naar zangeres Eva de Roovere,   ‘fantastig toch!’.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer