09.03.09

Dertig Nederlandse omroepen!?

Nog zo’n twee weken en het wordt bekend of de 12 aspirant omroepen de grens van 50.000 leden hebben gehaald. De eerste stap naar het Hilversumse walhalla: Nederland 1, 2 en 3. En dan te weten, maar ik betwijfel of u het weet, dat er al 22 omroepen op deze drie kanalen zitten. Dus als het tegen zit, binnenkort 30 omroepen die de schaarse zendtijd, en de honderden miljoenen euro’s die het Rijk beschikbaar heeft, moeten verdelen.

Vroeger had je een katholieke, en protestants christelijke en een openbare omroep. Zoals je dat ook zag bij allerlei verenigingen. De ontzuiling in Nederland zorgde er voor dat deze muren geslecht werden. Een openbaar ging samen met een katholiek voetballen. Maar de televisie bleef een grote uitzondering.
Sinds1969 mag iedereen een omroep beginnen. Met als resultaat dat we nu een terugkerende verzuiling zien in omroepland. Verzuiling via het oude adagium links en rechts (omroep in wording ‘wakker nederland’ en ‘PopNed’), maar ook via mens en dier (Piep!), geloof (Zenit, moslimomroep) en zelfs een omroep voor doven en slechthorenden, homo’s en Afro-Nederlanders. Hoe gekker kunnen we het nog verzinnen? Inderdaad: een omroep voor blinden. Of heet dat radio?

Nederland is het enige land ter wereld met zo’n belachelijk mediabestel. Want naast deze omroepen op de drie publieke zenders, kennen we immers ook nog een groot scala aan commerciële zenders. Waarom niet een bestel zoals in de meeste andere landen?
Er is geen reden om zoveel omroepen in stand te houden. Weliswaar moet een omroep laten zien dat ze een duidelijke toegevoegde waarde heeft voor het bestel. Maar dat is een wassen neus. Beoordeel zelf met de huidige omroepen als Max en LLink. Wat vernieuwend zeg!

Nederland is groot in kleine clubjes. Maar een goed beleid om de honderden miljoenen te besteden aan omroepen is er niet. Voor de cultuur sector zijn de regels gigantisch. Maar iedereen die 50.000 mensen op de been kan brengen, kan feitelijk een omroep beginnen. Wordt het daardoor allemaal beter? Want zeg nu zelf, blijft u nog thuis om televisie te kijken?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer