03.03.09

Consumenten kletsen zich gek over merken

Marktonderzoekbureau InSites Consulting en communicatiebureau Boondoggle onderzochten effecten van ’word of mouth’ onder Belgen. Uit het Conversation Mapping-onderzoek blijkt dat Belgen wekelijks 25 miljoen gesprekken over merken voeren. Eén derde van die gesprekken leidt tot een verandering van hun opinie ten aanzien van het besproken merk. De conversaties met de meeste impact starten vanuit een vraag, zo blijkt, en gaan over het merk en de producten zelf, dus in mindere mate over de communicatiecampagnes. Alle Belgen praten over merken: man, vrouw, jong, oud, ook personen die niet geïnteresseerd zijn in het merk. In totaal kwamen 124 productcategorieën en 404 merken aan bod in de bijgehouden conversaties. 32 procent van de gesprekken leidde tot een verandering van mening bij één of meerdere deelnemers. Dit betekent ook dat bij zeven van de tien gesprekken de mening van de deelnemers ongewijzigd blijft. Voor bedrijven is het dan ook belangrijk om het belang van conversaties in te schatten binnen hun communicatiemix, aldus de onderzoekers. Over alle productcategorieën heen blijkt 66 procent van de conversaties over het merk te gaan, 36 procent over de producten en slechts 11 procent over concrete communicatiecampagnes. Het zijn ook vooral die merk- en productconversaties die aanzetten tot een reële verandering van mening.

Bedrijven kunnen dit soort conversaties gaan sturen door rekening te houden met vier essentiële elementen:
– steeds vertrekken vanuit de identiteit van hun merk
– een maatschappelijke of nuttige rol geven aan het merk in het leven van de consument.
– die rol bewijzen, niet enkel communiceren.
– engagement creëren rond het merk.

De impact van een gesprek wordt sterk bepaald door de manier waarop het begint. De kans op betekenisvolle impact stijgt tot 75 procent wanneer het gesprek vanuit een vraag vertrekt. Dennis Claus, Senior Consultant bij InSites Consulting : “Veel aandacht gaat uit naar het creëren van zogeheten ‘evangelists’ die spontaan anderen van hun mening proberen te overtuigen. Het onderzoek toont echter aan dat het sterker is om een situatie van vraag en antwoord te creëren tussen consumenten. Met andere woorden: ‘Vraag het aan een kennis’ is krachtiger dan ‘Vertel het aan een vriend’.” (met dank aan Molblog)

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer