25.02.09

Twitter en de druk op crises

CNN berichtte vandaag dat Twitter als eerste melding maakte van de vliegtuigcrash op Schiphol. Eerder was dat ook al het geval bij het incident op de Hudson-River die gelukkig wel goed afliep. Voor de Twitter-adepten onder ons is dat goed nieuws. Maar er is natuurlijk nog een andere kant aan deze medaille.

Op Twitter las ik opmerkingen als: ,, Nooit een persconferentie houden als je niks nieuws te vertellen hebt.”. Natuurlijk is het als kijker ergerlijk als vele vragen onbeantwoord blijven. Maar bij dit soort situaties kún je niet weg blijven. Bij incidenten als deze is de tijd die je als autoriteit nog hebt om een eerste statement voor te bereiden uiterst kort. En dat is lastig, want je hebt zeker bij een ramp als deze te maken met mensenlevens. Uiterste zorgvuldigheid is hier dus een verplichting.

Maar ook crisisteams moeten hun ogen niet sluiten voor de werkelijkheid. De invloed van smartphones in combinatie met diensten als Twitter, is er een waar keihard rekening mee gehouden moet worden. Ik heb alleen op het Nederlandstalige deel van Twitter al diverse geruchten gelezen voordat het eerste officiële bericht naar buiten kwam, bijvoorbeeld:
• -Ik heb 7 lijkzakken gezien, en vastgelegd op foto..
• -Diverse foto’s zijn door particulieren al aan diverse persbureaus verkocht
• -For actual photo’s click here…

Maar wat moet je doen als crisismanager in een dergelijk geval? Meld je de feitelijke informatie die wél beschikbaar is aan de “Twittergemeenschap? ” Monitor je alleen en geef je de antwoorden alleen op het officiële persmoment? Op Twitter proefde ik al wel dat de meningen verdeeld zijn. Ik ben benieuwd.
Mijn mening zit in mijn tweede vraag opgesloten.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer