27.02.09

De meest actuele crisistraining tot nu toe

10:31 uur, 25 februari 2009, een Boeing 737-800 van luchtvaartmaatschappij Turkisch Airlines crasht op de Polderbaan van Schiphol. Het nieuws is overal, op radio, tv, internet. De verspreiding gaat razendsnel via telefoon, internet, sms en Twitter. Collega Cor Radings is die dag in Brussel voor een crisistraining. Hij belt om 14:00 uur met de vraag om materiaal te verzamelen van alles dat te maken heeft met de crash. Dit wordt direct door hem gebruikt bij de training die om 15:00 uur start.

Eén van de doelstellingen in de crisistrainingen is om klanten bewust te maken van de ingrijpende veranderingen online. Het komt steeds vaker voor dat burgers meteen, soms zelfs eerder dan de media, de buitenwereld informeren. Door het concrete voorbeeld van de vliegtuigcrash komt de boodschap bij de deelnemers van de training goed aan. Twitter blijkt overigens bij geen van de deelnemers bekend.

Ooggetuigen sturen hun ervaringen per email naar de NOS en deze worden direct online geplaatst. Soms met de spelfouten er nog in. De strijd om de meest actuele en ‘echte’ informatie is hard.

Ook tijdens de spectaculaire landing van een vliegtuig van US Airways op de Hudson river staat Cor direct aan mijn bureau. Hier maken diverse passagiers en toeschouwers vanaf de kant foto’s en filmpjes en plaatsen die direct op internet.

Steeds vaker roepen media burgers op om zelf gefilmd en gemaakt (beeld)materiaal in te zenden. Het maakt dat je als organisatie tijdens een crisis sneller dan ooit moet reageren naar de buitenwereld. Als je te lang wacht heeft de buitenwereld zijn mening al klaar. Bijl geeft trainingen die je optimaal voorbereiden op dergelijke situaties. Gevolg is dat je boodschap helder en snel de wereld in wordt gestuurd, en de schade voor je organisatie beperkt blijft.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer