DE ELEVATOR PITCH IS ZO GEK NOG NIET

DE ELEVATOR PITCH IS ZO GEK NOG NIET

We kennen allemaal de traditionele elevator pitch. Er wordt vaak neerbuigend over gedaan. Dat snap ik wel een beetje. Het is heel stom als iedere vertegenwoordiger tot op de komma nauwkeurig het ingestudeerde riedeltje over zijn bedrijf opdreunt. Maar wat ik nog stommer vind is wanneer iemand niet in staat is om in een paar zinnen te vertellen waar zijn bedrijf van is en wat zijn organisatie voor mij kan doen.

Tijdens een mediatraining beginnen wij vaak met een simpele vraag aan de deelnemers: “Vertel eens iets over uw bedrijf?” We geven ze dan 3 minuten de tijd. Veel langer dan je in werkelijkheid krijgt om je bedrijf voor te stellen. Er zijn, in al die trainingen die we geven, verrassend weinig mensen die dan direct een interessant verhaal vertellen. Een verhaal waarbij ik denk: Yes, met die man, die vrouw, dat bedrijf wil ik wel eens verder praten. Wat we meestal horen is een te lang verhaal dat de kern mist of een verhaal dat bestaat uit een berg containerbegrippen (“Wij zijn erg innovatief, klantgericht, betrouwbaar“) of een enorme hoeveelheid feiten (“We bestaan al 79 jaar, we hebben 7 vestigingen, maken 300 verschillende producten“.) Slechts zelden is er iemand die een gesprek aangaat, een echt verhaal vertelt dat voor mij relevant is.

Het is nog leuker om dezelfde vraag (“Vertel eens iets over je organisatie?”) aan drie of vier verschillende mensen van één bedrijf te stellen. Wanneer we de antwoorden vervolgens terugkijken – we gebruiken vrijwel altijd een camera – wordt niet echt duidelijk of de deelnemers echt allemaal bij hetzelfde bedrijf werken. Er is vaak weinig tot geen verwantschap te ontdekken.

Kernboodschappen afstemmen op je doelgroep

Wat helpt je om een interessant verhaal te vertellen over je bedrijf? Probeer er achter te komen tegen wie je praat, waar haar of zijn interesses liggen. Wat wil je bereiken met je verhaal? Wat maakt jouw bedrijf nu zo bijzonder, waarin is het anders dan al je concurrenten? Heb je goede voorbeelden? Door daar kritisch naar te kijken kom je snel tot de kern van jouw boodschap. Als je die vragen hebt beantwoord, laat je dan niet verleiden om er een strak commercieel verhaal van te maken die je als een pratende robot opdreunt. Leer om te spelen met je verhaal. Gebruik andere woorden afgestemd op je doelgroep, hussel met de volgorde, geef passende voorbeelden.

Overigens blijft de lift een leuke plek om je verhaal te oefenen. Wij doen het nog wel eens bij een training. Proppen we cameraman/vrouw, trainer en deelnemer in een lift en stellen we de simpele vraag: vertel eens iets over uw bedrijf? Dat blijkt dan toch veel lastiger dan wij allemaal denken. Probeer het maar…